Co chtít od PR agentury v dnešní době? Kam se public relations posunulo za posledních několik let? Co funguje a co už je úplně „out“? Světem hýbou sociální média, ale ta tradiční, přes řadu proroctví o jejich zániku, stále fungují a mají své důležité místo ve světě informací.
S novináři je však potřeba komunikovat jinak, než bylo zažitým zvykem dlouhou řadu let. Redaktoři jsou v neustálém časovém presu, stresu a v tlaku ze strany vedení. Nemají čas trávit hodiny na tiskových konferencích, čekat, až si každý z řečníků odbude svou prezentaci, a následně si popovídat při chlebíčku a kávě. Nemají dokonce čas ani na setkání v kavárně se zapáleným píáristou, který by jim rád představil svá jedinečná témata. Na e-maily reagují minimálně nebo spíše vůbec. Tiskové zprávy, které nemají prioritu a jsou nadčasové, vydávají klidně po roce. A PR agentury se tomuto trendu přizpůsobují.
Proto už není zvykem nabízet klientům velké tiskové konference, ale spíše komornější setkání s novináři, třeba na snídani poblíž jejich vydavatelství, kde si mohou individuálně vyzpovídat odborníka, a pak spěchat zpět do redakce. Stejně tak nemá smysl sepisovat mnohostránkové presskity a sáhodlouhé tiskové zprávy. Informace musí být stručné a jasné. Jedna stránka tiskové zprávy je tak akorát. Pokud chcete novináře skutečně zaujmout, nabídněte jim příběh. Lidské příběhy vládnou televiznímu zpravodajství, lifestylu i online prostoru. Bez nich už dnes nemáte šanci uspět. Dalším bodem, který vás může posunout k úspěchu, je naučit novináře, aby vás vnímali jako odborníka na konkrétní oblast. Pak se sami ozvou, budou-li potřebovat pomoci s článkem, reportáží nebo se získáním odborníka k vyjádření.
Je třeba ukázat, že máte co nabídnout. To je také důvod, proč vznikají specializované agentury zaměřené na konkrétní oblast či segment. Příkladem je zdravotnictví. Zdraví je téma, které je stále aktuální, ale najít píáristu, který se komplexně orientuje v problematice českého zdravotnictví, v onemocněních a léčebných postupech nebo v nepřehledné lékové oblasti, není snadné. Pokud tedy budete potřebovat pomoci s komunikací ve zcela konkrétní a specifické oblasti, hledejte mezi specializovanými agenturami, které problematice skutečně rozumí a budou vám i novinářům plnohodnotným partnerem.
19.2.2019